
Wtp stelt zware zorgplicht-eisen aan pensioenfondsen
Dit is de stelling van Frank ’t Hart. Frank is oprichter van Hart advocaten, een advocatenkantoor gespecialiseerd in het financieel toezichtrecht, waaronder de zorgplicht van financiële ondernemingen. Zijn ervaring bij diverse financiële instellingen brengt hem op drie belangrijke, maar vooralsnog onderbelichte, thema’s als het gaat om de Wtp: i) zorgplicht en nudging, ii) handhaving, en iii) litigation.
VERANDERENDE FINANCIËLE SECTOR
“We zien een aantal fundamentele ontwikkelingen in de financiële sector,” opent Frank ’t Hart het gesprek. “Digitalisering heeft een enorme impact, niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op hoe toezichthouders kijken naar communicatie met klanten.” Een tweede belangrijke trend is dat advisering te duur is geworden. “Met ‘te duur’ bedoel ik twee dingen: het is duur voor de aanbieder en het is duur voor de klant. Veel consumenten zijn niet bereid te betalen voor financieel advies”. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een situatie waarin financiële ondernemingen die producten aanbieden (zonder dat zij adviseren) steeds meer worden gedwongen om klanten te begeleiden. Het enkel toezenden van algemene voorwaarden is ontoereikend geworden. De klant moet op afstand begeleid worden en die begeleiding moet in het belang van de klant zijn. De factor betekent dat de uitdaging erin bestaat om een klant een passende keuze te laten maken zonder die klant in formele zin te adviseren. “Dat zie je in de hele financiële sector, van online brokers tot bijvoorbeeld direct writers,” legt ’t Hart uit. “En dat zien we ook in de Wtp terug.”
[....]